Germany | Finland | Saint Petersburg | Drive

معرفي كشور تركيه

معرفي كشور تركيه

پايتخت

آنكارا

بزرگترين شهر

استانبول

زبان رسمي

تركي

نوع حكومت

جمهوري با پارلمان واحد

رئيس جمهور

عبدالله گل

نخست وزير

رجب طيب اردوغان

مساحت

783،562 كيلومتر مربع

جمعيت

71،517،100

واحد پول

لير

 

 

شاخص های جغرافیایی

ترکیه به ترکی استانبولی (Türkiye)با نام رسمی جمهوری ترکیه به ترکی استانبولیTürkiye Cumhuriyeti))، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچکدر جنوب باختر آسیاو خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب خاور اروپا) قرار دارد.

ترکیه در خاور با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب خاوری با عراق و سوریه؛ و در شمال باختری (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه‌است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از باختر با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب باختر با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفرو داردانلنیز در اختیار ترکیه‌ است.

ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتاً پر باران است. شکل این کشور مانند یک مستطیل بوده که از سوی خاور و باختر امتداد یافته‌است. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه جنوب باختر آسیاو اروپابه شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.

ترکیه حدود ۷۲ میلیون نفر (براورد ۱۳۸۷) جمعیت دارد، که حدوداً ۷۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. با این که حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم هنوز به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. همچنین در ترکیه حدود ۷۵ درصد مردم ترک و ۲۰ درصد نیز کرد هستند که بیشتر در جنوب خاور کشور زندگی می‌کنند امّا به تدریج با مهاجرت، در نواحی دیگر به‌ ویژه استانبول و آنکارا نیز جمعیت چشمگیری را تشکیل داده‌اند.

زبان رسمی ترکیه، ترکی (استانبولی)  است که در گذشته با خط عربی(عثمانی) نوشته می‌شد و از زمان تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاترک در سال ۱۳۰۲ هجری خورشیدی (۱۹۲۳) با خط لاتین نوشته می‌شود. ترکیه در میانه دو فرهنگ شرقی و غربی قرار دارد هرچند فرهنگ این کشور به شرق بسیار نزدیکتر است تا به غرب.

ترکیه با نام امپراتوری عثمانی در چند سدهٔ گذشته، بخش‌های بزرگی از خاورمیانه و جنوب خاوری اروپارا در دست داشت. تا اینکه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا آتاترک در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) تأسیس شد.

مردم و زبان

زبان بیش تر مردم در ترکیه ترکیاست ولی در کنار آن زبانهای کردي(بیشتر) و ارمنی در میان گروه‌های قومی استفاده می‌شود. گروه‌های قومی کوچک‌تری چون لازها، زازاها، عربهاو چرکس‌ ها به تنوّع زبانی و فرهنگی این کشور افزوده‌اند.

کردهای ترکیه بیش تر در جنوب شرقی و شرق کشور زندگی می‌کنند. زبان رسمی این کشور ترکی است. گروه‌های قومی کوچک‌تر در ترکیه عبارت‌اند از آذربایجانی‌ها (شمال شرق)، لازها)شمال)، عرب‌ها)جنوب) و ارمنی‌ها)استانبول).

دین وفرهنگ

نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۴ میلادی تهیه شده‌است دین رسمی ترکیه را اسلام تعیین نموده‌است. لیکن در اصلاحات قانون اساسی سال ۱۹۲۸ این ماده قانونی حذف و با تاکید بر جدایی دین از سیاست، ترکیه کشوری با دولت و حکومت سکولار)جدایی دین از سیاست (معرفی گردیده‌است. بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸ درصد جمعیت این کشور را مسلمانان و ۲ درصد را مسیحیان و کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند.

مسلمانان ترکیه بیشتر پیرو مذهب تسنن می‌باشند که از میان آنها حنفی‌ها بزرگترین گروه به‌شمار می‌آیند که عمدتاً در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند. شافعی‌ها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقراند و اکثرا کرد هستند. شمار پیروان مذاهب دیگر بسیار کم می‌باشد. روی هم رفته پیروان ادیان در ترکیه به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شوند:

الف) پیروان دین اسلام، که خود به چند مذهب تقسیم می‌شود و اهم آنها عبارتند از:

۱- حنفی‌ها: جمعیت قابل ملاحظه‌ای از اهل سنت ترکیه را تشکیل می‌دهند.

۲- شافعی‌ها: شاخه‌ای از اهل سنت است که پیروان آن را بیشتر کردها تشکیل می‌دهند.

۳- پیراوان سایر فرق اهل سنت.

۴- علویان که خود به چهار دسته تقسیم می‌شود و بنابر آمار رسمی دولت ترکیه حدود ۱۲ میلیون نفر پیرو دارد.

ب) پیروان ادیان دیگر به‌جز اسلام، که در کل ۲ درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند.

راه هاي ارتباطي

هوايي

پرواز به صورت مستقيم به شهرهاي استانبول و آنكارا در تمام طول سال و در تابستان و ايام تعطيل به ساير شهرها از جمله آنتاليا، ازمير و... به صورت چارتر انجام مي پذيرد. (طول پرواز از تهران به استانبول و آنتاليا حدود 3 ساعت مي باشد.)

زميني

فاصله 2000 کیلو متری تهران به استانبول را با اتوبوس های شرکتهای سیر و سفر ، همسفر، گیتی پیما و همچنین اتومبیل شخصی از طریق از مرزهای زميني می توان طی کرد.(با اتوبوس حدود 45 ساعت)

قطار

از تهران به استانبول با قطار حدود 70 ساعت در راه خواهید بود . برای سفر با قطار می توانید از خطوط راه آهن ترکیه و ایران استفاده کنید.

 دريايي

 اگر طالب سفر با کشتی به مقصد ترکیه می باشید،از طريق بنادر جنوبی ایران و به وسیله کشتی از طریق بندر بصره-دریای سرخ و دریای مدیترانه و دریای اژه در سواحل زیبای ترکیه پیاده شوید.

اختلاف ساعت : استانبول و آنتاليا حدود يك ساعت و نيم از تهران عقب تر مي باشند.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید