Germany | Finland | Saint Petersburg | Drive

برای تحصیل پزشکی از کجا شروع کنم

برای تحصیل پزشکی در ترکیه از کجا شروع کنم؟

{plusone}

تحصیل پزشکی در ترکیه

هرساله بسیاری از دانش آموزان ایرانی برای تحصیل پزشکی در ترکیه اقدام می کنند. به واقع اکثریت دانشجویان خارجی رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه را دانشجویان ایرانی تشکیل می دهند. علاوه بر این محبوبیت رشته های گروه پزشکی دانشگاه های ترکیه نیز نزد دانش آموزان دیگر کشور ها در حال افزایش است. موارد متعددی را می توان به عنوان دلایل این اتفاق ذکر کرد:

  • پذیرفته شدن مدرک پزشکی دانشگاه های معتبر ترکیه نزد کشورهای اروپایی و صدور کارت طبابت بین المللی برای فارغ التحصیلان.
  • هزینه تحصیل بسیار پایین در دانشگاه های دولتی ترکیه، برخلاف دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی که در آن ها هزینه تحصیلی مخصوصاً در رشته های گروه پزشکی بسیار بالا است.
  • پذیرفتن دانشجو از طریق آزمون ورودی که تنها شامل سه درس ریاضیات، هندسه و هوش می شود.
  • عدم پذیرفته شدن دانشگاه های خوب ایران به عنوان دانشگاه های کلاس بین المللی (البته این امر چیزی از اعتبار دانشگاه های ما کم نمی کند و شاید به علت کمتر شناخته شدن دانشگاه های ایرانی و تحریم های بین المللی باشد)
  • مشکل بودن راهیابی به رشته های پزشکی در دانشگاه های ایران.
  • مورد پذیرش بودن تعداد زیادی از دانشگاه های ترکیه از طرف وزارت علوم (ترکیه به نسبت بسیاری از کشورهایی که هزینه تحصیل در آن ها هم ردیف ترکیه یا بالاتر است دارای تعداد بسیار بیشتری از دانشگاه های مورد پذیرش وزارت علوم است)

این مسائل و بسیاری از مسائل دیگر، همه و همه باعث شده اند که دانشگاه های ترکیه برای تحصیل و مخصوصاً تحصیل رشته های پزشکی محل بسیار مناسبی برای دانشجویان خارجی و مخصوصاً عزیزان هم وطن باشد.

پزشکی و دندانپزشکی محبوبترین رشته های انتخاب شده توسط دانشجویان دانشگاه های خارجی در ترکیه هستند. از این رو متقاضیان باید تلاش بیشتری در جهت قبولی در این رشته ها به عمل آورند. آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه، یا همان آزمون YOS آزمونی است مشتمل بر 80 سوال ریاضی، هندسه و هوش، در برخی از دانشگاه ها هم یک بخش زبان ترکی به این آزمون اضافه می شود که معمولاً نتیجه آن در قبولی اولیه فرد تأثیری ندارد اما به عنوان یک پیش فرض برای قبولی محسوب می گردد بدین معنی که در صورت عدم کسب حد نصاب در آزمون زبان ترکی، متقاضی باید در کلاس های آموزش زبان ترکی که به عنوان پیش نیاز مطرح می گردد شرکت کند.

آزمون یوس آزمونی است که نوع سوالات آن کمی متفاوت با آنچه است که دانش آموزان ایرانی در دبیرستان مطالعه کرده اند. قسمت هوش آزمون برای دانش آموزان کاملاً جدید بوده و از این رو دانش آموزانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند باید برنامه کامل و مطالعه جدی در این زمینه داشته باشند. از این رو شرکت در کلاس های یوس موسسه تومرپل به همه متقاضیان توصیه می گردد.

برای اینکه پس از قبولی متحمل هزینه اضافی و صرف یک سال مطالعه زبان ترکی در دانشگاه مقصد نشوید لازم است که در کلاس های ترکی استانبول نیز شرکت کنید. برای قبولی در سوالات بخش ترکی آزمون یوس ابتدا باید تا ترم سوم کلاس های ترمیک ترکی استانبولی را شرکت کنید و سپس در کلاس آمادگی بخش ترکی آزمون یوس نیز شرکت نمایید.

به صورت کلی برای قبولی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی لازم است زیر را طی کنید:

1- شرکت در کلاس های یوس موسسه تومرپل (مهم)

2- شرکت در کلاس های ترکی موسسه تومرپل (توصیه شده)

3- ثبت نام آزمون یوس (اجباری)

4- شرکت در آزمون یوس (اجباری)

5- انتخاب رشته (اجباری)

6- ترجمه مدارک (اجباری)

7- ثبت نام و دریافت ویزا (اجباری)

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید